گروه شیمی منطقه ۸ تهران

اخبار و اطلاعات و تاز ه هااز گروه شیمی منطقه ۸ تهران

نكات مهم برای طراحی و تهیه کلیپ آموزشی با محوریت کتاب شیمی 3

یکشنبه 8 آبان 1390 | نوع مطلب :خبر ،
نویسنده: همكاران گروه شیمی تهران |
نظرات ( 0)

<!--[if !supportLists]-->Ø      <!--[endif]-->کلیپ ها باید شامل فیلم روش تدریس یا عكس ها و تصاویر متحرك(انیمیشن) همراه با موسیقی مناسب بوده و نمایش آن‌، یادگیری یك موضوع درسی را عمیق تر و معنادارتر كرده و یا انگیزه‌ی یادگیری را در فراگیر افزایش دهد.

<!--[if !supportLists]-->Ø      <!--[endif]-->كلیپ ها در صورتی در بخش مسابقه شرکت داده می شوند كه توسط دبیر محترم شیمی تهیه شده باشد. بنابراین انیمیشن های موجود در اینترنت،اگرچه در جای خود مفید و قابل استفاده اند، اما در صورت ارسال به دبیرخانه در مسابقه شركت داده نمی شوند. کلیپ هایی که به صورت انیمیشن تهیه می شوند باید فایل اصلی ( source ) آنها حتما ضمیمه گردد.

 

Ø      كیفیت صدا و تصویر باید مناسب بوده و زمان كلیپ بیش تر از ۵ دقیقه نباشد. فرمت فیلم ارائه شده به گونه ای باشد كه به طور معمول در بیش تر رایانه ها قابل پخش باشد.

لازم است اجرای کلیپ از ابتدا تا انتها، خودکار بوده و تغییر صفحه ها نباید با کلیک روی دکمه ای صورت گیرد.

منبع : وبلاگ دبیرخانه شیمی 


 

جدول ملاك های تحلیل سؤالات امتحان نهایی شیمی3- خردادماه 90

ردیف

° ملاك های عمومی طرح سؤال (دارای ضریب 1)

امتیاز  ( 1 0)

1

رعایت زیبایی سؤال (خوانا بودن، رعایت فاصله مناسب بین سؤالات ، رسم الخط صحیح و ...)

 

2

كامل بودن سربرگ (دستورالعمل لازم برای پاسخگویی، مشخص بودن تعداد صفحات و سؤالات و زمان آزمون)

 

3

مناسب بودن زمان پاسخگویی به سؤالات

 

4

مناسب بودن تعداد سؤالات آزمون (باتوجه به زمان تعیین شده)

 

5

صحیح بودن نگارش سؤالات (عدم وجود غلط املایی در متن سؤال، عدم استفاده از واژه‌های مبهم و ...)

 

6

رعایت نكات دستوری در طرح سؤالات (صحیح بودن نگارش و نشانه گذاری و ...)

 

7

مشخص كردن موارد منفی با كشیدن خط زیر آن و یا تایپ پررنگ

 

8

سلیس و روان نوشته شدن سؤالات (به گونه‌ای كه همه دانش آموزان برداشت یكسانی از سؤال داشته باشند)

 

9

در نظر گرفتن دامنه و حد برای پاسخ سئوالات تشریحی

 

 

جمع

..........

ردیف

° ملاك های تخصصی طرح سؤال (دارای ضریب 2)

امتیاز  ( 2 0

1

مناسب بودن سؤال از نظر علمی

 

2

استفاده از انواع سؤالات باز پاسخ و بسته پاسخ در طرح سؤالات به تناسب محتوا

 

3

اندازه گیری شدن فقط یك هدف در هر سؤال

 

4

توجه به سطوح مختلف حیطه شناختی اعم از دانشی و فرادانشی در طرح سؤالات

 

5

مرتبط بودن هر یك از سؤال ها (اعم از باز پاسخ یا بسته پاسخ ) با هدف یا هدف‌های مهم یادگیری

 

6

عدم راهنمایی متن سؤال به پاسخ همان سؤال یا سؤالات دیگر

 

7

ترتیب چینش سؤالات از آسان به دشوار(ترتیب قرار گرفتن می تواند بر اساس سطوح حیطه شناختی یا فصل كتاب یا .... باشد)

 

8

طرح بخش عمده سؤالات در حد دانش آموزان متوسط

 

9

رعایت بارم و بودجه‌بندی كتاب در طرح سؤالات (در نظر گرفته شدن محتوای مهم همه فصل‌ها)

 

10

تناسب بارم هر سؤال با میزان (سطح) دشواری و حجم پاسخ آن

 

11

مورد توجه قرار گرفتن اهداف مهم كتاب در آزمون

 

 

جمع

..........

ردیف

° ملاك های ویژه طرح سؤال (دارای ضریب 3)

امتیاز ( 3 0)

1

مرتبط بودن شكل‌ها (تصاویر) داده شده با اهداف / متن سؤالات

 

جمع نمره ی کل ارزیابی

--------------

 


با توجه به ۲۰ نمره ای شدن دروس پیش دانشگاهی در سال جاری،بارم بندی درس شیمی پیش دانشگاهی،

که از سوی دفتر متوسطه نظری ارسال شده است، به شرح زیر تقدیم می شود:

پایانی اول

نمره

پایانی دوم

نمره

فصل اول

۸

فصل اول

5/2

فصل دوم

۸

فصل دوم

5/2

فصل سوم (تا انتهای صفحه ۶۰)

۴

فصل سوم

۷

---------

---

فصل چهارم

۸

جمع

۲۰

 جمع

منبع : وبلاگ دبیرخانه شیمی شهر تهران


رهنمودهایی برای طراحی و اجرای آزمایش های خلاق،کم هزینه و پرکاربرد با هدف انتقال یک مفهوم علمی معین

یکشنبه 8 آبان 1390 | نوع مطلب :خبر ،
نویسنده: همكاران گروه شیمی تهران |
نظرات ( 0)

آزمایش های طراحی شده باید بر اساس الگوهای انجام آزمایش در کتاب های درسی بوده و :

1-کم هزینه و با ابزار ساده باشد.

2- رابطه ی مستقیم و روشن با مفهوم علمی مورد نظر(هدف آموزشی) داشته باشد.

3- کم ترین خطر و آسیب زیست محیطی را داشته باشد.

4- قابلیت اجرایی در یک بازه ی زمانی مناسب در ساعت آموزشی را داشته باشد.

5- جنبه ی انگیزشی و کاربردی (وابسته به زندگی روزمره و محیط کار، تحصیل و ...) داشته باشد.

6- فایل ارسالی باید شامل متن و تصویر یا متن و فیلم آزمایش باشد.

منبع : وبلاگ دبیرخانه شیمی مستقر در شهر تهران 


 

 

پیرو مطالب مطرح شده در اولین مجمع عمومی دبیران شیمی منطقه همکاران محترم موارد زیر را به گروه ارسال فرمایند

1-      طراحی آزمایش های ساده ،خلاق و پرکاربرد

 

 (واکنش دهنده ی محدود کننده و اضافی)

2-      مقاله برای مجله ی الکترونیکی سازمان و مجله ی حیان

3-      ICT طرح درس بر اساس

فرصت تا اول آذر

با تشکر گروه شیمی


 

بسمه تعالی 

از تمامی دبیران محترم شیمی منطقه 8 درخواست می شود

 پیرو مطالب مطرح شده در اولین مجمع عمومی گروه شیمی

 چنانچه تمایل دارند به عنوان مدرس کلاس های آموزش آزاد

همکاری داشته باشند

با گروه تماس بگیرند .

با تشکر گروه شیمی


بسمه تعالی

از تمامی دبیران محترم شیمی منطقه 8 درخواست می شود

 پیرو مطالب مطرح شده در اولین مجمع عمومی گروه شیمی

  چنانچه تمایل دارند به عنوان هیئت علمی با گروه همکاری نمایند ،

 با گروه تماس حاصل فرمایند.

با تشکر گروه شیمی منطقه ی 8




شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic